Historie motorcross Meijel

Motorcross in Meijel, peelgeluk vanaf 1947

De geschiedenis van de Meijelse motorcross gaat terug tot 1946. Meijel lag toen nog vol landmijnen. In hotel Ketels werd MAC ‘De Stoomfiets’ opgericht door een aantal motorliefhebbers. Precies een jaar later -op 27 juli 1947- werd door De Stoomfiets de eerste motorcrosswedstrijd georganiseerd die toentertijd nog terreinwedstrijd werd genoemd. De eerste in een lange reeks. Vanaf het eerste moment vonden de wedstrijden plaats op circuit ‘de Vossenberg’ in de Simonshoekse bossen en dat is altijd zo gebleven.
Het duurde tot 1952 voor de volgende cross op het menu stond. Maar vanaf ’57 werden ieder jaar een of meerdere motorcrosswedstrijden georganiseerd. In ’47 werd dat nog onder de vlag van de KNMV gedaan, daarna sloot De Stoomfiets aan bij de ‘Zuidelijke bond’, de NMB. Het circuit in de Simonshoekse bossen werd in die jaren afgezet met strotouw en het talrijke publiek kon de renners bijna aanraken. De wedstrijdleiding, omroeper en ronde tellers zaten op het laadgedeelte van een vrachtwagen met huif, vlakbij start en finish. In 1964 werd een ‘waarnemershuisje’ aan het startterrein gebouwd om de officials goed zicht op de start, de finish en een gedeelte van het circuit te bieden; een mooi alternatief voor de jurywagen. Vanaf de eerste wedstrijd in 1947 kwamen grote Nederlandse motorcrossers – toen nog motorrenners genoemd- naar Meijel. In die tijd waren dat o.a. Piet van den Oever, Jan Clynck, Martin Karsemakers, Cor van Heugten en Stef Smits. In ’61 verschenen de zijspannen voor het eerst aan de start. Crossmotoren waren in de beginjaren gewoon wegmotoren, die gedeeltelijk werden omgebouwd. Ze boden in die tijd wat betreft vering weinig comfort en uitvallen wegens panne kwam veelvuldig voor. Maar motoren werden jaar in jaar uit beter gemaakt voor de cross.
Motorcross kwam in de jaren ‘60 tot grote bloei. De Stoomfiets organiseerde in de 60er en 70er jaren jaarlijks een wintercross en ook nog een cross in de zomermaanden. De eerste wintercross dateert al van 1965. Rond 1970 werden ook nog een aantal motorraces en enkele grasbaanraces georganiseerd, maar motorcross bleef toch de hoofdzaak. Steeds opnieuw omzoomden vele toeschouwers het mooie circuit ‘De Vossenberg’. MAC ‘De Stoomfiets’ organiseerde haar wedstrijden vanaf 1963 weer onder auspiciën van de ‘grote’ bond, de KNMV. Daar reed immers de nationale top. Voor 1966 kreeg MAC ‘De Stoomfiets’ een Grand Prix 500 cc aangeboden, maar durfde het financiële risico niet te nemen. In 1974 organiseerde de vereniging de FIM-cup voor zijspannen (het in 1974 ingestelde officiële Europees Kampioenschap dat in 1980 overging in het Wereldkampioenschap). De meest bekende namen uit dit tijdperk – die in Meijel nog steeds voortleven – zijn Frans Sigmans en Broer Dirkx. Zeker ook, omdat ze bijna jaarlijks in Meijel deelnamen aan de wedstrijden. De hele Nederlandse top van solorijders deed trouwens Meijel heel vaak aan. De absolute wereldtop van de zijspannen reed vooral in de 70er jaren vaak in Meijel. Het circuit werd eind zestiger jaren wat verlegd, omdat camping ‘De Simonshoekse bossen’ en vakantiepark de ‘Stille Wille’ werden gebouwd. Ook werd veiligheid een thema en verschenen dranghekken, afzetlinten en baancommissarissen. Meijel had een ‘naam’ opgebouwd in de motorsportwereld.
Wat betreft de Meijelse motorcross vond er eind 70er jaren een aardverschuiving plaats. Het animo onder de leden van MAC ‘De Stoomfiets’ om steeds weer samen de schouders te zetten onder de organisatie van de wedstrijden werd jaar na jaar minder. Het vele werk moest door steeds minder mensen worden gedaan. Daarnaast stonden een aantal amateur-crossers uit Meijel te springen om in Meijel een motorcrossclub op te richten, want een eigen vereniging en dan zelf rijden op het mooie circuit ‘De Vossenberg’ was hun ultieme droom. Die resulteerde in de oprichting van ‘Motorcrossclub Meijel’ op 13 september 1977 in de ‘Pannesjop’. MCC Meijel zocht aansluiting bij de MON, de bond voor amateurs.
Vanaf 1986 werd het stil rondom ‘De Stoomfiets’. Achteraf bleek de wedstrijd voor het NK van de zijspannen in september 1985 het laatste wapenfeit van deze roemruchte Meijelse vereniging. Ook in het jaar 1985 kreeg MCC voor het eerst een IMBA toegewezen, waarmee de MON haar vertrouwen in de organisatorische kwaliteiten van deze vereniging onderstreepte. Er zouden nog vele wedstrijden om het Europees kampioenschap gaan volgen. Ook ging MCC Meijel in die tijd langzaam maar zeker over op het organiseren van twee motorcrossdagen in een weekend, waarbij op de eerste dag de clubwedstrijden werden georganiseerd.
Sinds de eeuwwisseling is de motorcrosswereld behoorlijk veranderd. Zo is het aantal wedstrijdrijders behoorlijk gaan afnemen. Dat had meerdere oorzaken. Een ervan is het feit dat motorcross een dure sport was en nog is. Ook de grote terugloop van het aantal circuits is niet bevorderlijk geweest voor trainings- en wedstrijdmogelijkheden en dus voor de populariteit van de sport. Maar MCC Meijel is een springlevende vereniging en organiseert jaarlijks steeds twee crossweekenden. De Meijelse motorcross is cultureel erfgoed en verdient een mooie toekomst. Daar staat de vereniging borg voor.

Boek: ‘Motorcross Meijel, 75 jaar motorsport op de Vossenberg’

Smaakt het stuk over de historie van Meijelse motorcross op deze site naar meer, bestel dan het boek ‘Motorcross Meijel, 75 jaar motorsport op de Vossenberg’ bij het secretariaat van MCC Meijel info@mccmeijel.nl Het kost €32,50

In dit boek van 289 blz. wordt in woord en beeld de boeiende historie van 75 jaar motorsport in Meijel belicht. In deze geschiedenis krijgen alle verreden motorcrosswedstrijden een plek, maar ook de weg- en grasbaanraces. Verder de persoonlijke verhalen van coureurs, hun carrières en herinneringen en talloze foto’s die de Meijelse motorsport van 1947 tot heden verbeelden. Een must voor iedere motorsportliefhebber.
Bestel boek voor €32.50

Hoofdsponsoren

Secretariaat Motorcrossclub Meijel
Met gemaakt door Loeihard!